VUODEN 2018 ENSIMMÄINEN

mDSC_0169 mDSC_0168
paita Marimekko // takki Monki // farkut GinaTricot // kengät Nike

Vuosi 2018 on pyörähtänyt käyntiin jo pari viikkoa sitten - pahoitteluni hiljaisuudesta tällä puolella! Blogi ja kirjoittaminen on ollut mielessä kyllä päivittäin, mutta aina on ollut jotain muuta tekemistä, mikä on vienyt huomion. Ja toisaalta mä halusin pyöritellä tän vuoden asioita ja tavoitteita päässä eka ja antaa niiden selkiytyä ennen tänne kirjoittamista - hahah.

Vuoden ensimmäinen viikko meni puhtaasti lomaillessa - nukuin paljon ja vain nautin kotona olemisesta. Annoin kropallekin mahdollisuuden levätä pitämällä lähes viikon tauon treeneistä. Ihan hyvä päätös.

Viikko sitten palasin Joensuuhun ja arki on alkanut täällä luistaa hyvin. Opiskelua, treeniä ja kavereita. Loman aikana K, yksi mun parhaista kavereista, muutti vielä tuohon naapuritaloon, joten mikäs sen parempi alku vuodelle!

Mutta siis. Oli mulla oikeaa asiaakin :D Vuoden 2016 lopuksi kokosin hieman ajatuksia/tavoitteita vuodelle 2017 ja ajattelin nyt katsella ne läpi ja asettaa samalla "tavoitteet" vuodelle 2018:

Vuonna 2017 mulla oli tavoitteena pysyä terveenä ja välttää loukkaantumisia, kehittyä crossfitissa (varsinkin voimisteluliikkeissä) sekä juoksussa ja oppia syömään paremmin. Tavoitteena oli myös oppia olla stressaamatta liikoja, matkustaa, bloggata aktiivisemmin... Lisäksi toivoin läheisille terveyttä yms. muuta perinteistä.
No, miten kävi?

Jos aloitetaan listan häntäpäästä, vaikka välillä oli huolta ilmassa, vakavammilta sairastumisilta vältyttiin tänä vuonna. Ja hyvä niin - näin toivoisin tänäkin vuonna käyvän. Bloggaamistahti ei viime vuonnakaan päätä huimannut, mutta en mä osaisi vielä ainakaan olla bloggaamatta - on tää sen verta kivaa! Matkustusrintamalle ei kuulunut ihmeellisiä viime vuonna - kotimaan kamaralla tuli pysyttyä visusti - ehkä tänä vuonna matkaan taas rajojen ulkopuolelle...? Se jää nähtäväksi. Yleisesti ottaen vuosi oli opiskelujen kannalta rankka henkisesti ja stressi vieraili kylässä vähän turhan tiuhaan - loppuvuodesta niinkin paljon, että mun nukkuminen kärsi siitä. Tässä on siis todellakin parantamisen varaa! Onneks mä oon löytänyt urheilusta mulle henkireiän - ilman sitä olisin varmaan jo lataamossa, jos rehellisiä ollaan.

Entäs urheilun ja elämäntapojen puolesta?
Crossfit pysyi kuvioissa tiukasti ja siinä tuli ihan kiitettävästi kehitystä - niin painonnostossa kuin voimisteluliikkeissä. Tekemistä on vielä paljon, mutta paljon tuli vuoden aikana opittua: vuoden aikana sain muun muassa vedettyä mun ensimmäiset leuat sekä t2b:t. Paljon on kyllä vielä tehtävää, mutta haasteet on kivoja!
Juoksemisen osalta mä sain lähes 10 minuuttia pois mun 10km ennätyksestä, johon mä oon erityisen tyytyväinen. Kesän ajan sain pidettyä juoksun säännöllisenä osana treenaamista ja se näkyi kyllä tuloksissa ja myös juoksufiiliksessä.
Loukkautumisilta ei vältytty viime(kään) vuonna, kun polvea tuli telottua pariinkin otteeseen - onneksi näistä selvisi melko lyhyillä treenikatkoilla.
Syömisen osalta oli hyviä ja huonompia hetkiä. Mun itsekurissa on todellakin parantamisen varaa, mutta viime vuonna mä opin kuitenkin syömään mulle toimivalla tavalla ja nykyään mä tiedän suht hyvin, mitä mun tulee syödä, jotta mä jaksan ja kehityn. Paljon on kuitenkin vielä opittavaa ja parannettavaa itse syömisessä :D

Mitäs tältä vuodelta voisi sitten toivoa treenin ja elämäntapojen suhteen?
* syömiseen itsekuria - tätä olisi ainakin hyvä kehittää!
* haluaisin alittaa juoksussa 10 kilometrillä sen maagisen tunnin rajan. Vaikkakin vain sekunnilla - alle tuntiin anyway!
* terveyttä ja loukkaantumiset minimiin
* panostamista heikkouksiin: keskikroppaan ja voimisteluliikkeisiin yms. Tämä tietää monta turhautunutta tuntia, mutta mä uskon, että työ tuottaa hedelmää ennen pitkään.
* uuden lajin lisäämistä oheistreeneihin - mä oon päättänyt aloittaa uimisen vuosien tauon jälkeen. Lapsena mä kävin melko paljon uimassa, mutta sitten se syystä tai toisesta jäi. Me sovittiin K:n kanssa, että käydään säännöllisesti yhdessä uimassa (K on uimavalmentaja), joten ehkä minustakin uimari leivotaan.... Eilen käytiin ensimmäistä kertaa ja oli kivaa!

Vuoden suurimpana ja ensisijaisena tavoitteena on kuitenkin valmistua kandidaatiksi - vaikea kuvitella, että mun opinnot on jo yli puolivälin!

Sellaisilla ajatuksilla mä starttailen tähän vuoteen. Asetitteko te jotain tavoitteita vuodelle 2018?

5 kommenttia

  1. Itse en niinkään mitään ihmeellisiä tavoitteita laittanut. Matkustelua ainakin enemmän on toiveissa, ja tietenkin elämäntapamuutos. :) Tsemppiä sulle, että tämä vuosi olisi kaikin puolin hyvä.! :)

    VastaaPoista
  2. Mukavaa, että säästyi vakavilta sairauksilta. Etenkin näin seniorimpana sairastumiset ovat jo arkipäiväisempi juttu - ja vähintään ne ainakin muuttavat suunnitelmia, pahimmillaan vaikuttavat jo loppuelämään.

    VastaaPoista
  3. Tuohan on aivan loistavaa, että on oma uimavalmentaja ystävänä! :) Minä laitoin tavoitteeksi laihtua kesäkuun alkuun mennessä seitsemän kiloa ja aloitin siitä syystä muun treenaamisen ohella kuntonyrkkeilyn!

    VastaaPoista
  4. Kiva postaus tää! :) on pitkään pitänyt hankkia itsellekin tuollainen marimekon paita, en vain ole saanut aikaiseksi :D Mutta ehkä tänä keväänä, koska onhan tuo aivan ihana! <3

    www.hennam.fi

    VastaaPoista
  5. Mukavan liikunnallisia tavoitteita! Itsekin on liikunta tullut takasin mukaan kuvioon ja sitä ennen jo parempi ruokavalio. Olo on jo nyt huomattavasti parempi!

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista