VUODEN EKA TREENIVIIKKO

Viime viikko oli tämän vuoden ensimmäinen kunnollinen treeniviikko. Viime vuoden loppu ja tän vuoden alku meni enemmän ja vähemmän hölläillessä, joten olikin jo aika päästä treenien pariin!

Mun treenitaustasta mä en oo tainnut ikinä oikein puhua täällä. Mä siis olin todella passiivinen nuori. Lapsena tykkäsin liikkua, kuten varmasti ihan jokainen. Kun kasvoin vanhemmaksi, liikunta oli ehkä viimeinen asia, joka mua kiinnosti. Mulla oli ihan ok peruskunto silti ja vetelin liikunnasta koko kouluajan sellasta 7-8.
Liikunnasta mä innostuin ensimmäisen kerran vasta silloin kun täytin 18 vuotta. Silloin me aloitettiin äidin kanssa elämäntaparemontti, johon liikunta kuului olennaisena osana. Sen jälkeen mä oon treenaillut aktiivisesti, paria taukoa lukuunottamatta. Viime vuoden alussa me oltiin mun äidin kanssa myös mukana FitFarmin Superdieetillä, jolla tuli myös hyvin tuloksia.
Mun treenit on alusta asti koostuneet lähinnä lenkkeilystä ja salitreenistä. Myös ryhmäliikunta on ollut mukana vaihtelevalla menestyksellä. Viimeisen reilun vuoden ajan mun treenit on noudattanut kaavaa 4 lenkkiä ja 3-4 salia/jumpaa viikossa.
Mä en yleensä anna sään hirveesti vaikuttaa mun liikkumiseen - me lenkkeilen melkeinpä säällä kuin säällä. Ainoa, mikä mua vähän jarruttaa, on kova pakkanen (yli -20 astetta siis). Syksyn mä myös liikuin yliopistolle pyörällä tai kävellen, mutta nyt mulla on lumen ja pakkasen takia bussikortti aktiivisessa käytössä.

Kirjoittelin vähän ylös fiiliksiä viime viikon treeneistä, mitkä erosivat jonkin verran mun normaaliviikosta. Viime viikolla treenejä kertyi yhteensä 6 tuntia ja 25 minuuttia, mikä on vähän vähemmän kuin perusviikolla. En silti ole pettynyt kokonaisuuteen.

Maanantai
Crosstrainer 10 min
RPV 60 min
Kuuma venyttely 60 min

Maanantaina mun treeniviikko alkoi oikein mallikkaasti. Menin ensimmäistä kertaa kokeilemaan RPV:tä eli reisi-pakara-vatsa -painotteista jumppaa ja tykkäsin! Myönnetään, että rankka jumppahan tuo on, mutta ihan tervetullutta vaihtelua ainaiseen salitreeniin. Harmi, etten tällä viikolla sinne opiskelujen takia ehtinyt. Ennen jumppaa tein odotellessani 10 minuutin alkulämmön crosstrainerilla. RPV:n jälkeen menin suoraan kuuma venyttely-tunnille, josta muodostui jo viime vuoden lopulla yksi mun lemppareista!

Tiistai
Lepo
PicMonkey Collagetreeni1
Keskiviikko
Venyttely 5 min
Crossfit-tyylinen treeni 45 min

Keskiviikkona mulla oli sellanen fiilis, että salille on päästävä, mutta normaali salitreeni ei oikein iskenyt, Päätinkin kokeilla Annika O:n Snapchatissa näkynyttä Crossfit-treeniä ihan omin päin! Treeni siis sisälsi 100 pystypunnerrusta, 100 etukyykkyä, 100 maastavetoa, 100 kahvakuulaheilautusta ja 100 burpeeta. Treenin aikana mulla oli moneen kertaan sellainen fiilis, että voisi luovuttaa, mutta mä tein sen sisulla loppuun asti! Oon ylpee itsestäni!
Mä oon siis jo pitkään haaveillut Crossfit-harrastuksesta ja se onkin mahdollista Fittarilla (salilla, jolla käyn). Tähän mennessä vaan peruskurssien ajankohdat on ollut mulle huonoja. Toivottavasti nyt keväällä tärppäisi!

Torstai
MFC 45 min
Kuuma venyttely 45 min

Torstaina kävin taas jumpassa - tällä kertaa kokeilemassa tän vuoden uututta eli MFC:tä, joka on painopallolla tehtävä jumppa. Tällä kertaa jumppa oli pareittain tehtävä ja mä sain ihan mukavan parin itselleni :) Tykkäsin ja ajattelin mennä tällä viikolla uudestaan!
MFC:n jälkeen menin jälleen kuuma venyttelyyn. Mun tulee muuten tosi huonosti venyteltyä niin tällaiset ohjatut tunnit sopii mulle tosi hyvin.
PicMonkey Collagetreeni2
Perjantai
Lepo

Lauantai
Jooga 35 min

Lauantaina mun piti mennä kokeilemaan Crossfittiä mun kavereiden kanssa, kuten varmasti luitte jo täällä. Koska suunnitelmat ei menny ihan nappiin, päätin mä tehdä kotona joogan - mikä toisaalta teki myös ihan hyvää. Mä joogaan yleensä Youtubesta löytyvien Jillian Michaelsin videoden tahtiin.

Sunnuntai
Lenkki 7,2 km

Sunnuntaina oli vuorossa viikon ainoa lenkki. Koko viikon pakkanen oli huidellut lähempänä -30C, joten lenkit jäi väliin. Sunnuntaina mittari näytti vain  -18C, joten lenkille mars! Oli muuten todella terapeuttista - ilma oli kaunis ja aurinkoinen, ei ollut liian kylmä ja elämä hymyili. Tykkäsin.

Näiden liikuntojen lisäksi mä kävelin jonkin verran (bussilta yliopistolle, kotoa kauppaan yms.)

Sellainen oli mun tämän vuoden ensimmäinen treeniviikko :)

P.s. Postauksen kuvat vuodelta 2015.

Ei kommentteja