PUHTIA AAMUUN GRANOLASTA

Mä oon jo vuosia tehnyt granolan itse, koska kaupasta ei tuntunut löytyvän mulle mieleistä. Rapeaan, paahdettuun mysliin eli granolaan mä ihastuin aikoinaan Lontoossa ollessani, jossa mä söinkin sitä joka aamu.

Ajattelin vihdoin jakaa tämän aamiaisherkun ohjeen teidän kanssa.
PicMonkey CollageGRANOLA
Granolaan tarvitset:
*3 dl kaurahiutaleita
*3 dl ruishiutaleita
*1 dl kauraleseitä
*1 dl siemeniä (itse käytän yleensä auringonkukan siemeniä)
*3 dl pähkinöitä (itse käytin tällä kertaa manteleita ja cashewpähkinöitä)
(*0,5-1dl kookoshiutaleita)
*1,5-2 tl jauhettua kanelia
*0,5 tl jauhettua inkivääriä
*0,5 dl ruokaöljyä
*0,75-1 dl juoksevaa hunajaa

1. Sekoita aineet keskenään. Laita viimeisenä ruokaöljy ja hunaja.
2. Levitä pellille leivinpaperin päälle.
3. Paahda 175 asteessa noin 25-30 minuuttia. Muista sekoittaa 10 minuutin välein, ettei granola pala!
4. Anna granolan jäähtyä ennen purkittamista.
5. Säilytä granola lasipurkissa.
6. Nauti esimerkiksi rahkan, marjojen tai jugurtin kanssa.

Mun käytöllä tuosta annoksesta riittää noin 2-3 viikoksi.

Tämä ohje on vuosien varrella muotoutunut ja mun mielestä tähän voi laittaa melkeinpä mitä vain kaapeista löytyy - itse ainakin varioin ohjeessa pähkinöitä ja siemeniä sen mukaan mitä kaapeissa sattuu olemaan. Mukaan voi heittää myös kuivattuja marjoja/hedelmiä jos niistä sattuu tykkäämään. Mahdollisuudet on siis rajattomat.

12 kommenttia

  1. Nam! Täytyypä kokeilla itsekin. Välillä vaan tuntuu, että laiskottaa liikaa =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen todella lämpimästi! Tää on loppupeleissä todella nopea ja helppo tehdä - ja parasta on, että tästä riittää moooneksi aamuksi.

      Poista
  2. Onpa kiva ohje! Pitäs kokeilla nyt kun on aikaa mammalomalla :D Kiireisempänä arkena tulee kyllä ostettua aina valmista...

    VastaaPoista
  3. Vaikuttaa helpolta, taidanpa testata :) Mulle on ollut vähän epäselvää, että mikä on myslin ja granolan ero, mut nytpä tiedän senkin :) Kiitti!

    Kivaa iltaa!

    VastaaPoista
  4. Itsetehty granola "mysli" on kyllä hyvää ja parasta että tietää tasan tarkkaan mitä se pitää sisällään.

    VastaaPoista
  5. Tosi kivat kuvat ja hyödyllinen postaus! :)

    http://monakirjoittaablogia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  6. Täytyykin testata resepti ! Näyttää hyvältä tossa purkissa vaikka esillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kannattaa todellakin testata - tää vie kielen mennessään.

      Poista